Herijking tarieven 2021

10 december 2020

Beste zorgaanbieders,

Hierbij publiceren wij de door de 5 colleges goedgekeurde tarieven voor 2021. De tarieven zijn deels herijkt en deels geïndexeerd. In het tarieven overzicht ziet u per dienst de gevolgde methodiek.

De herijkte tarieven zijn onderwerp van gesprek geweest tijdens de zoomsessies met zorgaanbieders op 2 en 3 november. Een aantal zaken zijn aangepast naar aanleiding van deze sessies en dit levert aangepaste rekenmodellen op voor:

  1. Dagbesteding: in verband met het terugbrengen van de groepsgrootte conform de bestaande situatie en de aanpassing van het Wmo tarief op een eenmalige uitkering
  2. Begeleiding regulier en specialistisch in verband met de aanpassing van het Wmo tarief op een eenmalige uitkering.

Wijze van indexatie

De indexatie heeft plaatsgevonden op basis van onze huidige contractuele afspraken. De wijze van indexeren voor 2022 gaan wij opnieuw bezien in het eerste kwartaal van 2021 en zullen dan een voorstel met u delen.

Diensten waar nog een vervolgonderzoek plaatsvindt
Er lopen nog onderzoeken naar de verblijfsproducten, SGGZ, begeleiding intensief, groepsbehandeling, KDC en EED. Onze voorstellen daarover delen we met u in het eerste kwartaal van 2021.

Dienstenomschrijving Begeleiding en Dagbesteding
De vakbekwaamheidseisen zijn aangepast voor begeleiding regulier en specialistisch. De dienstenomschrijving is bijgevoegd. De aanpassing voor begeleiding intensief volgt nog, deze wordt nader onderzocht in relatie tot gewoon thuis. We verwachten met een voorstel te komen in het eerste kwartaal van 2021.

Indien nodig kunt u aangeven of u een overgangsperiode nodig acht voor uw organisatie ten aanzien van de aangepaste vakbekwaamheidseisen. Wij verzoeken u dit kenbaar te maken voor 15 januari 2021 aan nsdmh@gouda.nl.
In overleg met de RDS wordt met u een redelijke overgangsperiode bepaald.
Indien u dit niet kenbaar maakt, gaan wij ervanuit dat u per 2021 voldoet aan de vakbekwaamheidseisen.

Overige documenten

Het eerder gepubliceerde toelichtend memo is op sommige onderdelen aangepast; op het voorblad ziet u de aanpassingen.

Ook publiceren wij een vraag & Antwoord waarin zowel vragen vanuit de zoomsessies met zorgaanbieders staan opgenomen als vragen die wij schriftelijk hebben ontvangen.

Nieuwe aanpassingen

Wij hebben bij de vaststelling van de tarieven alle informatie meegenomen die beschikbaar was eind oktober en de van u ontvangen informatie via schriftelijke vragen of via de zoomsessies met zorgaanbieders op 2 en 3 november.

Vervolgens zijn wij een bestuurlijk traject ingegaan ter goedkeuring van de tarieven. Het was niet mogelijk om wijzigingen in loonkosten of werkgeverslasten van latere datum alsnog in dit bestuurlijk proces mee te nemen.

Afgezien daarvan is het de vraag of redelijkerwijze van gemeenten gevraagd kan worden iedere wijziging direct te verwerken. Dat is niet echt werkbaar. En ook niet gebruikelijk in onze contractstructuur waarbij we niet werken met tussentijdse aanpassingen maar  jaarlijks de tarieven vaststellen en werken met een jaarlijkse indexering.

Met vriendelijke groet, het team RDS


Contact Disclaimer, Privacyverklaring             Naar het begin van de pagina