Procedure voor vaststellen budgetplafonds 2020

 

Voor het vaststellen van de individuele budgetplafonds per zorgaanbieder wordt zo veel mogelijk aangesloten bij de werkwijze voor 2019. Dit leidt tot de onderstaande uitgangspunten:

Vaststellen initiële budgetplafonds 2020

  • Budgetplafonds 2020 EED en Verblijfsvormen –> 90% budgetplafonds 2019
    Binnen het beschikbare budget per zorgsoort worden de initiële budgetplafonds voor 2020 vastgesteld op 90% van de uiteindelijke budgetplafonds 2019 + indexatie. Indien blijkt dat de uitnutting van het budgetplafond 2019 zeer laag is, of dat er bepaalde ontwikkelingen hebben plaatsgevonden waardoor aanpassing wenselijk is, kan het budgetplafond voor 2020 hierop worden bijgesteld.
  • Budgetplafonds 2020 JGGZ –> budgetplafonds 2019
    Binnen het beschikbare budget per zorgsoort worden de initiële budgetplafonds voor 2020 vastgesteld op de budgetplafonds 2019 + indexatie. Indien blijkt dat de uitnutting van het budgetplafond 2019 zeer laag is, of dat er bepaalde ontwikkelingen hebben plaatsgevonden waardoor aanpassing wenselijk is, kan het budgetplafond voor 2020 hierop worden bijgesteld.

Reservering voor instroom nieuwe partijen en herverdeling extra budget derde kwartaal
Eventueel resterend budget per zorgsoort wordt gereserveerd. Dit budget kan worden ingezet voor nieuwe dienstverleners die in 2020 instromen. Het is ook mogelijk om dit budget op een later moment extra toe te kennen aan het reeds beschikte budget per zorgsoort (zie voor de werkwijze punt 3), conform de werkwijze voor 2019.
Toekennen extra budgetruimte in Q3 2020
In de loop van het derde kwartaal van 2020 kan het resterende budget worden verdeeld onder de actieve dienstverleners. De verdeling van het resterende budget gebeurt net als in 2019 op basis van de onderstaande criteria. Deze criteria kunnen in het eerste kwartaal van 2020 per CMT verder worden uitgewerkt:

  • De mate waarin voor de dienstverlener extra budgetruimte nodig is (marktwerking)
  • De mate waarin de dienstverlener positieve ontwikkelingen laat zien in termen van efficiency van de dienstverlening, cliënttevredenheid en toegevoegde waarde aan het zorglandschap in Midden-Holland. Zo kan bij JGGZ bijvoorbeeld worden gekeken naar het belonen van zorgaanbieders die actief gebruik maken van de BGGZ producten (zoals de dienst BGGZ Intensief Plus) om instroom in de SGGZ te voorkomen.

Naast bovenstaande criteria gelden er ook twee randvoorwaarden voor eventuele budgetophoging:

  • Er vindt tijdige declaratie plaats van de geleverde zorg door de dienstverlener.
    Uitwerking: Op basis van de Deelovereenkomst zijn aanbieders verplicht om uiterlijk binnen drie weken na het einde van de maand waarin de zorg is geleverd te declareren. Op het moment dat er sprake is van een declaratieachterstand van meer dan 2 maanden, voldoet de zorgaanbieder niet aan de randvoorwaarde voor eventuele ophoging van het budgetplafond.
    De dienstverlener draagt zorg voor het frequent doorgeven van beschikbaarheidsinformatie via Zorgkeuze Midden-Holland (www.zorgkeuzemiddenholland.nl).
    Uitwerking: Aanbieders worden gevraagd om hun beschikbaarheidsinformatie minimaal 1 maal per 3 weken te actualiseren. Op het moment dat de beschikbaarheidsinformatie 13 weken lang niet is geactualiseerd, voldoet de zorgaanbieder niet aan de randvoorwaarde voor eventuele ophoging van het budgetplafond. In dat geval is er minimaal 4 keer een verzoek tot actualisatie (d.m.v. een herinneringsmail) genegeerd.

Stopzetting toetreding begeleidingsdiensten

Let op: in lijn met de besluitvorming aan de Fysieke Overlegtafels Wmo en Jeugd in oktober 2020, is de stopzetting op toetreding voor het bieden van begeleidingsdiensten verlengd tot en met 31 december 2021in de regio Midden-Holland. Specifiek betreft de stopzetting de volgende diensten:

o          45A48 Begeleiding Jeugd
o          45A53 Begeleiding specialistisch Jeugd
o          45X48 Begeleiding Intensief Jeugd
o          02A03 Begeleiding Wmo
o          02A05 Begeleiding specialistisch Wmo
o          45X48 Begeleiding Intensief Wmo.
Met deze stopzetting behouden cliënten hun keuzevrijheid met ruime keuze uit een divers zorgaanbod.

• [De mutatie voeren we niet door in het document Specifieke Voorwaarden:

Bestuurs- en accountantsverklaringen

Geachte zorgaanbieders,

De controllers van de deelnemende gemeenten hebben ingestemd met de toepassing van het landelijk controleprotocol voor de jaarrekening 2019. De RDS zal de bestuurs- en accountantsverklaringen voor alle deelnemende gemeenten verzamelen voor de domeinen Jeugd én Wmo. Hierbij wordt uitgegaan van één controleprotocol (zie: ‘Algemeen accountantsprotocol financiële productieverantwoording WMO en Jeugdwet 2019’ ). De volgende uitgangspunten worden hierbij gehanteerd:

• Per zorgaanbieder wordt een financiële productieverantwoording aangeleverd per domein (Wmo en Jeugd) op totaalniveau met een controleverklaring van de accountant per domein;
• Per gemeente wordt een financiële verantwoording per domein aangeleverd, waarbij de accountant geen oordeel of controleverklaring afgeeft. Dat gebeurt alleen op totaalniveau;
• Als door de accountant geconstateerde fouten en onzekerheden niet afdoende zijn gecorrigeerd of toegelicht dan zal dat worden vastgelegd in een rapport van bevindingen;
• De productieverantwoordingen van Jeugd en Wmo dienen in Excel format aangeleverd te worden t.b.v. een automatische verwerking

We volgen de leidraad van het landelijk protocol waar het gaat om de indieningstermijn. Dat houdt in, dat de financiële productieverantwoording over het kalenderjaar 2019 vóór 1 maart 2020 moet zijn ingeleverd bij de RDS en de controleverklaring van de accountant vóór 1 april 2020.

In navolging op voorgaande jaren is de beleidsregel toegepast dat kleine aanbieders met een omzet tot maximaal €50.000 kunnen volstaan met een bestuursverklaring. Indien u hiervan gebruik wilt maken dan verzoeken wij u vóór 1 april 2020 de documenten in te leveren bij de RDS.

Als bijlagen zijn de verantwoordingsdocumenten van de Wmo en Jeugd toegevoegd. De documenten kunnen bij de RDS aangeleverd worden via nsdmh@gouda.nl

Ik hoop u op deze wijze voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Wolter van Dam
Business-analist RDS gemeente Gouda

Uitnodiging informatiebijeenkomst GGZ 2020 Zorgkantoor VGZ

Beste zorgaanbieder,

Uw gemeente stuurt u namens Zorgkantoren Coöperatie VGZ deze uitnodiging door. In verband met wet- en regelgeving (AVG) beschikken wij niet over uw contactgegevens. Wij hopen u te verwelkomen op de informatiebijeenkomst. Bij uw aanmelding kunt u ook uw e-mailadres doorgeven. Zo kunnen wij u in de toekomst rechtstreeks informeren.

In 2021 is de Wet langdurige zorg (Wlz) ook toegankelijk voor GGZ-cliënten die langdurige zorg nodig hebben. Het CIZ geeft vanaf 2020 Wlz-indicaties af. We vertellen u graag meer over wat de Wlz voor u betekent.

Wat u kunt verwachten van Zorgkantoren Coöperatie VGZ
Er zijn veranderingen voor uw cliënten, maar ook voor zorgaanbieders.
Wij beantwoorden de volgende vragen tijdens de bijeenkomst:
– Hoe verloopt het inkoopproces?
– Wat zijn de inkoopeisen en de kwaliteitsuitgangspunten?
– Hoe werkt declareren en budgetformulieren?
– Wie helpt mijn cliënt en mij als er vragen zijn?
– Wat is iWlz en hoe werkt het?
– Welke controles voert het zorgkantoor uit?
– Hoe werkt pgb?

Meld u aan
Komt u ook naar de informatiebijeenkomst GGZ 2020? Geef u op voor 29 november. Neem een collega mee.
Aanmelden

Datum en locatie

VGZ Eindhoven3 december 201914.00 – 17.00 uur
Cultureel centrum de Strandwal Heiloo10 december 201915.00 – 18.00 uur
VGZ Arnhem11 december 201914.00 – 17.00 uur
Van der Valk Ridderkerk12 december 201914.30 – 17.00 uur

Vragen en informatie
Kunt u niet komen naar de informatiebijeenkomst? En wilt u wel graag kennismaken met Zorgkantoren Coöperatie VGZ en de Wlz? Stuur dan een e-mail naar inkoopwlz@vgz.nl. Wij nemen contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Zorgkantoren Coöperatie VGZ