Bestuurs- en accountantsverklaringen

Geachte zorgaanbieders,

De controllers van de deelnemende gemeenten hebben ingestemd met de toepassing van het landelijk controleprotocol voor de jaarrekening 2019. De RDS zal de bestuurs- en accountantsverklaringen voor alle deelnemende gemeenten verzamelen voor de domeinen Jeugd én Wmo. Hierbij wordt uitgegaan van één controleprotocol (zie: ‘Algemeen accountantsprotocol financiële productieverantwoording WMO en Jeugdwet 2019’ ). De volgende uitgangspunten worden hierbij gehanteerd:

• Per zorgaanbieder wordt een financiële productieverantwoording aangeleverd per domein (Wmo en Jeugd) op totaalniveau met een controleverklaring van de accountant per domein;
• Per gemeente wordt een financiële verantwoording per domein aangeleverd, waarbij de accountant geen oordeel of controleverklaring afgeeft. Dat gebeurt alleen op totaalniveau;
• Als door de accountant geconstateerde fouten en onzekerheden niet afdoende zijn gecorrigeerd of toegelicht dan zal dat worden vastgelegd in een rapport van bevindingen;
• De productieverantwoordingen van Jeugd en Wmo dienen in Excel format aangeleverd te worden t.b.v. een automatische verwerking

We volgen de leidraad van het landelijk protocol waar het gaat om de indieningstermijn. Dat houdt in, dat de financiële productieverantwoording over het kalenderjaar 2019 vóór 1 maart 2020 moet zijn ingeleverd bij de RDS en de controleverklaring van de accountant vóór 1 april 2020.

In navolging op voorgaande jaren is de beleidsregel toegepast dat kleine aanbieders met een omzet tot maximaal €50.000 kunnen volstaan met een bestuursverklaring. Indien u hiervan gebruik wilt maken dan verzoeken wij u vóór 1 april 2020 de documenten in te leveren bij de RDS.

Als bijlagen zijn de verantwoordingsdocumenten van de Wmo en Jeugd toegevoegd.

Ik hoop u op deze wijze voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Wolter van Dam
Business-analist RDS gemeente Gouda

Contactpersonen bij Calamiteitenprotocol

(12 KB)

 

25 november 2019

 

Beste Zorgaanbieder,

 

In de overeenkomsten is opgenomen dat u in geval van calamiteiten de gemeente zal informeren. Hierbij treft u de emailadressen van de personen die u moet informeren in geval van calamiteit. Zie bijlage.

2e werksessie Inkoop 2018 Jeugdhulp & Wmo Midden-Holland

12 april 2017: uitnodiging en concept notulen (incl. presentatie en toelichting Bestuurlijk Aanbesteden in de bijlage).

1e werksessie Inkoop 2018 Jeugdhulp & Wmo Midden-Holland

20 februari 2017: uitnodiging en presentatie.

Overige presentaties 1e werksessie:
* Zorgbelang;
* Analyse Verblijf Jeugd en Wmo;
* Begeleiding en dagbesteding Jeugd en Wmo.

Notulen 1e werksessie (deelsessies):
* Verblijf en bouwstenen Verblijf;
* Ambulante Ondersteuning Begeleiding;
* Ambulante Behandeling.

Beoordelingskader transformatie Beschermd Wonen

Zoals in het Inkoopdocument ten behoeve van Maatwerkvoorziening Beschermd Wonen voor het jaar 2016 is vermeld, beoogt de gemeente samen met leveranciers te werken aan transformatie, passend binnen de financiële kaders van beschermd wonen. Uitgangspunt daarbij is, dat de beweging “de trap af” wordt gemaakt, van intensieve, dure specialistische zorg en ondersteuning, naar het versterken van de eigen kracht van inwoners. Binnen dit perspectief, biedt de gemeente aan leveranciers de mogelijkheid om een deel van de extra korting van 5% terug te verdienen. Deze middelen worden niet toegevoegd aan het innovatiebudget, maar worden uitgekeerd aan de leverancier op het moment dat wordt voldaan aan de door de fysieke overlegtafel vastgestelde prestatie indicatoren. Op deze manier beoogt de gemeente de inzet op transformatie te belonen. Dit betekent dus dat leveranciers die geen inzet plegen om de beoogde transformatie te bewerkstelligen, geen (gedeeltelijke) compensatie voor de extra tariefkorting ontvangen.

In bijgevoegde documenten vind u het beoordelingskader en de bijbehorende beoordelingssystematiek ten behoeve van het beoordelen van de inzet op het gebied van de transformatie in het beschermd wonen.